Historia opakowań bezzwrotnych

12 stycznia 2022, Autor: admin

Opakowania jednorazowe czy raczej bezzwrotne są dziś czymś powszechnym, z czym spotykamy się niemal na każdym kroku.

Ryż, mąka czy mleko pakowane w jednorazowe opakowania ułatwiające nam życie i usprawniają obsługę w sklepach. Pozwalają w higieniczny i estetyczny sposób zapakować pieczywo w piekarni, zamówić sałatkę na wynos czy odebrać od kuriera gorący obiad zrobiony na drugim końcu miasta.


Jak to wszystko się zaczęło na większą skalę?

 

Motorem każdego rozwoju jest zwiększony popyt na cieszące się zainteresowaniem produkty i konieczności przyśpieszenia ich produkcji. Napędza to wyścig z czasem, chęć zysku, zmysł inżynierski i tłum czekających klientów.

Można przyjąć, że rozwój szlaków handlowych, ekspansja gospodarcza i potrzeba transportowania rozmaitych towarów na coraz większe odległości przyczyniły się do konieczności zrezygnowania ze zwrotów opakowań takich jak beczki, skrzynie czy worki. Pozwoliło to uniknąć kosztów ponownego transportu czy ponownego ich uzdatniania. O ile nie zmieniła się sama forma najpopularniejszych wówczas opakowań, to zmieniła się forma ze zwrotnej na bezzwrotną.

 

 

Rewolucja przemysłowa

 

O ile dzisiaj wydaje nam się to wszystko bardzo oczywiste, to wówczas wprowadzenie bezzwrotnych opakowań było przejawem pewnego typu rozsądku czy optymalizacji prowadzonych biznesów, gdzie z danych księgowych wynikało, co się bardziej kalkuluje. Takie rozwiązanie nie tylko zdejmowało z producenta koszty ponownej spedycji, ale przede wszystkim nie wymagało dodatkowego zabezpieczania transportu umowami, ewidencjonowania strat, uszkodzeń itp.

 

 

Znak towarowy

 

Opakowania bezzwrotne oprócz zabezpieczenia towarów czy wygody ich przewożenia, pełniły również funkcję informacyjną, bo to na nich umieszczano nazwę producenta, ważne dla produktu daty, numer partii i wiele rzeczy, do których dziś przywykliśmy, a które wynikają z blisko 100 lat rozwoju czegoś, co nazywamy dziś etykietą czy kartą produktu.

Konieczność odróżnienia skrzyń jednego producenta od skrzyń innych producentów powodowała, że fabryki czy zakłady produkcyjne coraz większą wagę przywiązywały do estetyki swoich opakowań i zaczęły wprowadzać oznakowania w postaci znaków towarowych. Kiedy zestawimy funkcję loga z czasów rewolucji przemysłowej z tą współczesną, dostrzeżemy, że nieco przesunęły się akcenty. Wówczas znakowanie było przede wszystkim informacją – kto, co i do kogo wysyła. Dziś jest to obszerna dziedzina zwana marketingiem i psychologią reklamy.

 

 

Estetyka oraz funkcjonalność

 

Ciągły rozwój rynku usług i produktów, rosnąca konkurencja, sprawiły, że stopniowo zaczęto dostrzegać potencjał opakowań. Z czasem zaczęły być traktowane jako przestrzeń reklamowa. Nie tylko definiowały produkt przez logo marki, przyciągały uwagę klienta estetyką lub sugestywnym hasłem, ale przede wszystkim stały się polem do przekazywania treści marketingowych. Kolejny etap w historii opakowań to rezygnacja z drewna, beczek, skrzyń na rzecz pojemników plastikowych.

 

 

100 lat później…

 

Po blisko 100 latach intensywnych przemian przemysłowych, bardziej świadomi wpływu na środowisko wracamy do korzeni. Opakowania bezzwrotne zwane dziś jednorazowymi zastępowane są opakowaniami zwrotnymi lub wielokrotnego użytku, np. butelki za kaucją. Gdzieś obok tego istnieje cała gałąź opakowań jednorazowych, które mimo swojej bezzwrotności nie wpływają negatywnie na środowisko, są biodegradowalne lub kompostowalne i powstały na bazie tych wszystkich historii, które zaczęły się wraz z rewolucją przemysłową.

 

 

Jeśli szukasz ekologicznych opakowań dla swojego biznesu. Cenisz naturalne tworzywa, loftowy klimat pionierów, zajrzyj na b2b.intermal.pl Znajdziesz w naszej ofercie mnóstwo ciekawych, nowoczesnych i ekologicznych rozwiązań.

 

Do zobaczenia na b2b.intermal.pl

Zespół Intermal.pl

Komentarze (0)